Zarzuty w sprawie katastrofy w ruchu powietrznym

Wydział do Spraw Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Gdańsku nadzoruje postępowanie w sprawie katastrofy samolotu MIG-29, w wyniku której śmierć poniósł pilot z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Do zdarzenia doszło w nocy z 5 na 6 lipca 2018 roku pod Pasłękiem.

Jak ustalono, podczas lotu samolotem MIG-29 pilot musiał się katapultować. Po wystrzeleniu fotela z kabiny nie doszło do jego oddzielenia się od pilota. W wyniku uderzenia o ziemię wraz z fotelem katapultowym pilot zmarł.

Dwóm osobom prokurator przedstawił zarzuty popełnienia przestępstwa z art. 160 § 1 k.k. w zb. z art. 155 k.k. w zw. z art. 11 § 2 k.k., to jest narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu i w konsekwencji nieumyślnego spowodowania śmierci.

Podejrzani mężczyźni byli odpowiedzialni za opracowanie i wdrożenie do produkcji części zamiennej pierścienia ścinanego do fotela katapultowego o parametrach technicznych odbiegających od oryginalnych. Podczas remontu samolotu MIG-29 pierścień ten został zamontowany w fotelu katapultowym.

Przesłuchani w charakterze podejrzanych mężczyźni nie przyznali się do zarzuconych im czynów i odmówili złożenia wyjaśnień.

Za zarzucone im przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności do 5 lat.

Postępowanie jest w toku. Do wykonania pozostaje szereg czynności procesowych zmierzających do ustalenia bezpośredniej przyczyny katastrofy samolotu.